In lumea afacerilor orice manager isi doreste sa obtina vanzari constante sau din ce in ce mai mari pe tot parcursul anului. Adevarul este ca sezonalitatea afecteaza activitatea oricarei afaceri, iar managerii au sarcina de a gasi strategii pentru a diminua efectele sezonalitatii.
- Descopera daca esti managerului unei afaceri sezoniere
Sezonalitatea afecteaza in mod diferit afacerile. Daca pentru unele dintre afaceri sezonalitatea este evidenta, pentru altele, fluctuatiile sunt mult mai greu de gasit.
In mod clar agentiile ce ofera excursii pe litoral sunt o afacere sezoniera, iar un magazin ce comercializeaza produse de ingrijire pentru copii va avea fluctuatii in vanzari, insa nu vor exista anotimpuri in care vanzarile sa scada cu pana la 70—80%.
Analizati vanzarile din anii anteriori si descoperiti daca exista o sezonalitate evidentiata sau daca exista fluctuatii mici in functie de anotimpuri, vreme, sarbatori etc.
- Descopera care sunt perioadele sezoniere
Este important sa stiti care sunt perioadele in care cererea pentru produsele/serviciile oferite este la cote maxime si cand sunt perioadele in care cererea este redusa. Cunoscand aceste informatii veti sti cand anume si cum trebuie sa va dozati eforturile. Strategia de promovare si vanzare a produselor trebuie sa fie intr-o stransa legatura cu sezonalitatea sau micile fluctuatii.
- Strategii de promovare in sezon
Orice afacere sezoniera ar trebui ca in plin sezon sa investeasca in marketing pentru a-si maximiza vanzarile. Apelati la toate canalele de promovare pentru a obtine trafic pe site-ul pe care il detineti si sa obtineti cat mai multi clienti. Google Ads, Facebook Ads, SEO, Email Marketing, Instagram, LinkedIn, YouTube, Gmail si altele sunt modalitatile de promovare prin intermediul carora va puteti maximiza vanzarile.
In plin sezon preturile produselor pot fi mai mari decat in restul anului pentru a va putea acoperi costurile in perioadele in care vanzarile sunt reduse.
Vindeti la un pret mai mare, incurajati achizitia de produse complementare pentru a creste valoarea comenzii medii si incercati sa promovati produsele cu cea mai mare profitabilitate pentru dumneavoastra. Oferiti reduceri, creati programe de fidelizare, oferiti cadouri, organizati cadouri, vindeti produse la pachet, creati oferte de nerefuzat si investiti in branding.
- Strategii de promovare in afara sezonului
Atunci cand sezonul s-a terminat, iar vanzarile incep sa scada, nu trebuie sa opriti activitatea ci trebuie sa va adaptati activitatea si strategia de promovare.
In aceste perioade, preturile trebuie sa fie mult mai mici pentru a incuraja achizitiile in avans. Oferirea de reduceri, promotii, cadouri si altele sunt modalitati prin intermediul carora mentineti numarul vanzarilor constante.
Sa presupunem ca vindeti blanuri si este luna august, perioada in care nu exista un interes real pentru astfel de produse, ce anume veti face?
Solutia ar fi sa oferiti o reducere consistenta acestor produse, sa va diminuati castigul ce v-ar reveni din vanzarea produsului, sa le promovati utilizand un titlu interesant pentru a arata ca sunteti diferiti.
Targetati persoanele dispuse sa achizitioneze produse in avans, chiar daca nu este sezonul in care au nevoie de acestea. O alta strategie o reprezinta adaptarea produselor si serviciilor la sezonalitate. Puteti comercializa fara probleme rochii, tricouri si fuste in plin sezon, iar in perioadele reci puteti comercializa pantaloni, blugi, geci si alte produse pe care sa le promovati adaptandu-va sezonului.
Concluzii
Sezonalitate influenteaza volumul vanzarilor pentru anumite produse si servicii. Orice manager are rolul de a adapta strategiile de marketing si produsele in functie de sezon.
Creati corelatii intre anumite perioade ale anului si vanzarile pe care le aveti, tinand cont si de activitatile de promovare intreprinse pentru a va da seama cum puteti imbunatati eficienta campaniilor de promovare.