Ce este mixul de marketing si de ce este util?
Mixul de marketing este cunoscut si sub denumirea de cei 4P care provin de la termenii:
- Produs
- Pret
- Promovare
- Plasamanet
In mediul academic, mixul de marketing este extrem de cunoscut si studiat la facultatile de profil. Acesta este definit de catre Philip Kotler ca fiind „un set de instrumente de marekting pe care o companie le poate folosi pentru a-si atinge obiectivele de marketing in randul pietei tinta”.
Pentru a intelege mixul de marketing trebuie sa te gandesti ca la un mecanism in care cele 4 componente trebuie sa functioneze impreuna pentru ca obiectivele sa fie atinse.
Cei 4 mix de marketing?
Produs – este important sa va cunoasteti produsul fie el fizic sau unul intangibil. Cu cat va cunoasteti mai bine beneficiile cu atat veti putea sa puneti mai usor accent pe acestea pentru a va diferentia.
Pretul – cunoscand produsul, veti putea sa luati decizii legate de pretul acestuia. Atunci cand stabiliti pretul unui produs trebuie sa includeti marja de profit, cererea si oferta, costurile de marketing si alti factori implicati pe care trebuie sa ii determinati in functie de business-ul detinut.
Promovarea – reprezinta componenta care include modurile in care produsul ajunge in fata publicului tinta pentru a-l face cunoscut si pentru a-l diferentia pe piata. Modalitatile de promovare ale unui produs sunt multiple, insa depinde de voi cum gestionati aceasta componenta a mixului.
Plasament (distribuie) – este componenta mixului de marketing ce se refera la locurile in care produsul va putea fi gasit de catre clienti. Atunci cand alegeti unde sa plasati produsul, trebuie sa tineti cont si de preferintele utilizatorilor si de obiceiurile acestora de a achizitiona.
Care sunt cei 7P ai mixului de marketing?
Pentru ca domeniul serviciilor este din ce in ce mai mare, specialisti au mai adaugat 3P, luand nastere conceputl de 7P.
Cei 3P sunt:
- Persoanele pe care se bazeaza o firma ce ofera servicii indiferent de departamentul in care se afla;
- Procese pe care le intalnim in cadrul firmelor prestatoare de servicii pentru a-si derula activitate
- Physical evidence (dovezi fizice) ce trebuie oferite. Chiar daca este vorba despre servicii, mereu exista un efect al acestora ce poate fi observat. La frizerie, dupa prestarea serviciului, vei avea o noua coafura.
Asa cum ati putut observa, mixul de marketing include elementele importante pe care trebuie sa le aveti in vedere ca afacerea voastra sa vanda. Poate parea simplu, insa cele mai multe firme uita de aceste aspecte si isi ghideaza activitatea fara o harta si fara coordonate precise despre locul in care trebuie sa ajunga.
Indiferent de piata pe care va desfasurati activitatea, competitia este din ce in ce mai mare, iar cu ajutorul mixului de marketing puteti sa va determinati pozitia pe piata si sa va adaptati produsul cu cerintele consumatorilor.
Studiaza in permanenta pentru a ramane la curent cu toate noutatile ce iti pot schimba viata si modul de gandire in afaceri!
Cum functioneaza mixul de marketing in mediul online pentru o afacere?
Cu totii am citit anumite lucruri teoretice, insa acestea isi pierd din valoare in momentul in care nu sunt puse in practica. Acest lucru sa intampla extrem de frecvent. Ne lasam purtati de val si uitam lucrurile importante care genereaza cele mai multe rezultate pentru afacerea noastra.
In continuare va vom oferi sugestii despre ce trebuie facut in mediul online pentru ca fiecare componenta a mixului de marketing sa lucreze pentru afacerea dumneavoastra.
Produsul reprezinta ceea ce livrati si este important sa incercati sa va diferentiati de competitori.
In online produsul trebuie sa:
- detina imagini care sa prezinte cat mai bine dimensiunile, beneficiile, functiile, modul de utilizare, forma, culoarea, ambalajul;
- un clip de prezentare este foarte util pentru produsele cu care utilizatorii nu sunt obisnuiti. Creati clipuri prin care prezentati produsul intr-un mod atractiv, sub forma de review cat si clipuri in care testati intens produsul.
- Alegeti un nume reprezentativ pentru acesta
- Completati descrierea produsului cu toate detaliile importante
- Oferiti raspunsuri la cele mai frecvente intrebari ale utilizatorilor
- Solicitati recenzii de la utilizatori, deoarece acestea vor influenta vanzarile
- Includeti intotdeauna detalii despre utilizare si montaj
- Acordati atentie modului de ambalare a produsului pentru a oferi o experienta de unboxing memorabila.
Pretul
Despre pret nu ar fi foarte multe de sus, insa vom atrage atentia asupra catorva aspecte.
Fiecare comerciant isi calculeaza un pret de vanzare al produsului sau utilizeaza pretul de la nivelul pietei. In acelasi timp mai conteaza si strategia de pret pe care doreste sa o adopte.
Recomandarea noastra este sa tineti cont de calitatea produsului atunci cand vindeti.
Daca Apple solicita un pret exagerat de mare pentru ceea ce dispozitivele lor ofera din punct de vedere hardware, ei ofera un plus de valoare prin sistemul de operare de pe acestea.
Un pret mare implica asteptari mari din partea utilizatorilor, motiv pentru care trebuie sa oferiti calitate.
Ca si recomandare, incercati sa oferiti reduceri la produsele comercializate, creati pachete daca este posibil cu pret avantajos si oferiti produse complementare sau substituente.
Promovarea
In online, promovarea implica o strategie pe termen lung, iar in cele ce urmeaza ca vom trece etapele pe care le recomandam a fi parcurse dupa ce aveti un site si dupa ce aveti create conturi de socializare pe mai multe platforme de promovare.
- Implementati analytics si coduri de conversie pe site pentru a va monitoriza munca
- Investiti in SEO pentru site-ul pe care il aveti.
- Alocati timp pentru crearea unui blog si creati articole pe teme importante
- Incepe prin a face postari prin grupurile de Facebook, pagina de Facebook, dar si pe alte retele de socializare.
- Creati concursuri pentru a va mari vizibilitatea
- Incepeti investitiile in promovarea platita -> Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, Youtube Ads, Remarketing, Email Marketing etc.
- Adaptati stategia de marketing in functie de rezultatele obtinute
Este frumos sa visati la realizari mari, insa este important sa stabilizati lucrurile ce genereaza rezultate si ulterior sa incepeti sa investiti timp, energie si resurse in lucruri ce tin de branding, imagine si extindere.
Placement
Acest P in online vine cu cateva caracteristici. Produsele/Serviciile oferite trebuie sa poata fi usor de achizitionat online dupa website, din conturile de socializare create, telefonic, prin mesaje sau din aplicatie.
Acoperind aceste canale de distribuire veti fi prezenti pe cele mai importante dintre canale.
Pe termen lung va puteti gandi la showroom in orasele importante, insa este important sa le oferiti acces rapid la produse prin canalele evidentiate anterior.
Vrem sa stim parerea ta